Projecten
Info
Berichten
Inspire
Immigratie- en Naturalisatiedienst
top
face tweet pin blog
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft een programma opgezet om de dienstverlening te verbeteren. Dit gebeurt door een informele aanpak waarin de medewerkers meer en beter contact hebben met de burgers. Het is belangrijk dat het programma uitstraalt dat medewerkers gaan inzien dat praten met de klant de beste optie is, Praten Werkt!

Een projectstijl ondersteunt het programma bij het bewustwordingsproces van de medewerkers. Het beeldmerk, de iconen, de illustraties en de infographics geven het programma, waarvoor wij de naam Praten Werkt! hebben bedacht, een eigen gezicht binnen de rijksbrede huisstijl.

De medewerkers worden betrokken bij het uitdragen van de nieuwe aanpak, om te laten zien dat praten werkt, door actief gebruik te maken van de projectstijl. De zelfklevende memo's in de vorm van een spreekballon worden ingezet op locaties waar dat eerder niet gebruikelijk was, denk bijvoorbeeld aan een wand in de wandelgangen. En het notitieblok stelt ze in de gelegenheid om op een ludieke manier te laten zien dat ze graag iets bijdragen aan een gesprek of overleg.

Dat de informele aanpak werkt is onomstotelijk aangetoond in de pilot Informele Aanpak Utrecht van Praten Werkt! (programma van de Immigratie- en Naturalisatiedienst). De resultaten worden met trots gepresenteerd in de rapportage.